fredag 19. november 2010

Sheriffen og gjenglederen


Se for deg en sheriff som tilbyr en fremstående gjengleder følgende avtale: "Hvis du slutter å stjele fra naboene dine i tre måneder, så skal jeg gi deg førsteklasses våpen og hindre ethvert forsøk fra myndighetene på å rettsforfølge deg videre."

Det høres absurd ut, sant? Men prøv denne da: I bytte mot en midlertidig byggestans av ulovlige bosettinger på Vestbredden, har Barack Obama lovet og levere 20 F-32-jagerfly til Israel. Verdien på flyene er rundt 3 milliarder dollar. Fly Israel selvsagt kommer til å bruke til å drepe flere palestinere. Og ikke bare det, Obama har også lovet å dempe reaksjonene fra FN på Goldstone-rapporten, fortsette å legge ned veto mot Israel-kritiske resolusjoner vedrørende Israels massakrer mot nødhjelpsflåten i Gaza og fortsatt holde en beskyttende hånd over Israels massive atomvåpenarsenal.

Vi kan jo bare lure på hva fortsettelsen vil bringe. Kanskje Israel får Nobels fredspris til neste år?

3 kommentarer:

  1. Jeg har tægget deg, fordi jeg trengte en radikaler og fordi jeg er mest glad i deg. (Utenom Silje, men Kristin kom meg i forkjøpet.) Tre bøker, tre forfattere som har gjort inntrykk på deg?

    SvarSlett
  2. Hvite niggere av Invar Ambjørnsen
    High fidelity av Nick Hornby
    Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg

    SvarSlett